آبغوره چه تاثیری بر فشار خون و وزن ما دارد ؟

آبغوره (Sour grape juice drink) عصاره‌ای است که از دانه‌های غوره تهیه می‌شود و یک چاشنی ترش پُرطرفدار در سفره‌ی ما ایرانی‌هاست.

آبغوره فقط یک طعم‌دهنده یا چاشنی نیست. خواص بسیار زیاد این عصاره باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در سبد خریدها داشته باشد.

آبغوره سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که از بسیاری جهات برای سلامتی مفید است. برخی از فواید مصرف آبغوره عبارتند از:

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

تهیه کننده

تحقیق و ترجمه کامبیز

موضوع

فواید آبغوره

تاریخ پست مقاله

۱۶ آذر ۱۴۰۱

اینستاگرام

۱.سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند:

ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در آبغوره می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت شما کمک کند.

۲. به هضم غذا کمک می‌کند:

آبغوره می‌تواند به هضم غذای بهتر و حفظ سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند.

۳. التهاب و ورم را کاهش می‌دهد:

آنتی اکسیدان‌های موجود در آبغوره می‌تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن شما کمک کند.

۴. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد:

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آبغوره بر سلامت قلب و عروق تاثیر می‌گذارد.

۵. از سرطان پیشگیری می‌کند:

آنتی اکسیدان‌های موجود در آبغوره می‌توانند با مبارزه با رادیکال‌های آزاد که ممکن است باعث تشکیل سلول‌های سرطانی شوند، از سرطان پیشگیری کنند.

آبغوره یک نوشیدنی سالم است که می‌تواند فواید زیادی برای سلامت بدن شما داشته باشد. اگر به دنبال راهی برای بهبود سلامت خود هستید، آبغوره را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آبغوره

چرا غوره بهتر از انگور معمولی است؟

طبق مطالعات انجام شده آبغوره به سلامت و کنترل پروفایل لیپید، فشار خون و سطح کلسترول شما کمک می‌کند. ایرانیان سال‌هاست که انگور ترش یا نارس را مصرف می‌کنند. آبغوره در بین سرآشپزهای سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است و به طیف گسترده ای در دستور غذاها راه پیدا کرده است. وقتی آبغوره می‌نوشیم، اثرات آتروژنیک لیپیدها، آتروم‌ها و تجمع کلسیم در شریان‌ها کاهش می‌یابد. آب انگور که فاسد نشده باشد نیز می‌تواند بر سیستم آنتی اکسیدانی بدن تاثیر بگذارد.

فواید مصرف غوره 

بعضی از کشاورزان در تاکستان‌ها از انگور ترش یا غوره به عنوان کود آلی استفاده می‌کنند. از آب انگور و آبغوره به روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. از آبغوره مانند سرکه یا آب‌لیمو می‌توان در پخت و پز استفاده کرد. از انگور چه ترش باشد، چه تلخ و حتی اگر نرسیده باشد، می‌توان از آن به گونه‌های مختلف استفاده کرد. از انگور ترش یا نرسیده می‌توان برای تهیه انواع غذاهای خوشمزه استفاده کرد.

چرا مصرف غوره برای سلامتی مفید است؟

غوره این مزیت را دارد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، از جمله آنتی اکسیدان‌هایی که ممکن است از قلب شما محافظت کنند. علاوه بر این، مصرف غوره می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

آیا آبغوره و غوره به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

برای قرن‌ها از غوره برای کاهش وزن استفاده می‌کردند. گفته می‌شود طعم ترش به کاهش اشتها کمک می‌کند و تصور می‌شود اسیدیته آن متابولیسم را افزایش می‌دهد. در حالی که هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد، بسیاری از مردم از انگور ترش/غوره برای کمک در کاهش وزن یاد می‌کنند. اگر به دنبال امتحان این روش هستید، حتما انگو‌رهای ارگانیک بخرید. یکی از فواید خوردن انگور و غوره این است که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که می‌تواند به حفظ سلامتی ما کمک کند. غوره کم کالری و بدون چربی است، که ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند و به آن سرعت ببخشد. غوره سرشار از رسوراترول است، یک آنتی اکسیدان قوی که در انگور، غوره و سایر میوه‌ها یافت می‌شود و ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند و همچنین مقداری از فیبر مورد نظر بدن را تامین می‌کند.

آیا انگور برای از بین بردن چربی شکم مفید است؟

رسوراترول یک ترکیب شیمیایی است که در انگور و غوره یافت می‌شود. در مطالعات نشان داده شده است که رسوراترول به سوختن متابولیسم اسیدهای چرب، افزایش سطح انرژی و بهبود متابولیسم کمک می‌کند، که همگی می‌توانند برای کاهش وزن و از بین بردن چربی شکم مفید باشد.

دیگر فواید غوره

مصرف غوره و آبغوره از رسوب چربی، آتروم و تجمع کلسیم در شریان‌ها جلوگیری شد. این مطالعه همچنین نشان داد که سرعت افزایش فیبرینوژن و پلاک آترواسکلروتیک را کاهش می‌دهد.

غوره و آبغوره علاوه بر اینکه منبع خوبی از فیبر و آب است، ارزش غذایی بالایی نیز دارد. تصور می‌شود که پلی فنول‌های موجود در انگور و غوره دارای خواص ضد باکتریایی هستند. همچنین ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی و آترواسکلروز کمک کنند. از آنجایی که انگور و غوره سرشار از پتاسیم است، ممکن است به کاهش اثرات سدیم در رژیم غذایی کمک کند. مصرف فیبر برای سلامت قلب و فشار خون ضروری است. انگور و غوره همچنین می‌توانند از نظر آبرسانی و پیشگیری از یبوست مفید باشند. به گفته دانشمندان، رسوراترول ممکن است از بیماران دیابتی در برابر عوارض دیابت مانند نوروپاتی دیابتی و بیماری چشم دیابتی محافظت کند.

آب این میوه سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان و منبع ارزشمندی از این مواد مغذی است. آبغوره علاوه بر فوایدی که بر سلامتی دارد، منبع عالی کلسیم نیز می‌باشد. ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت قلب، سیستم ایمنی و دستگاه گوارش نیز داشته باشد. آبغوره محتوای قند بالا اما فیبر کمتری نسبت به میوه‌های کامل دارد.

طبق برخی مطالعات، نوشیدن آب انگور یا آبغوره ممکن است به کاهش سطح لیپیدها (چربی‌ها) در بدن ما کمک کند. تصور می‌شود که این اثر به دلیل احتمال کاهش سطح کلسترول ایجاد می‌شود. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که آب انگور یا آبغوره برای درمان آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌های مزمن اعصاب مفید است.

تاثیرات آبغوره بر سلامتی

تصور می‌شود که آب انگور و آب غوره، برای سلامت قلب مفید است. ترکیبات زیست فعال آبغوره تاثیر قابل توجهی بر فشار خون، نشانگرهای التهابی، استرس اکسیداتیو، عملکرد آنتی اکسیدانی شبکه آندوپلاسمی، تشکیل رگه‌های چربی و شاخص گلیسمی دارند.

آبغوره

باور قدیمی وجود دارد که مصرف آبغوره برای مبارزه با فشار خون بالا مفید است. از داوطلبان خواسته شد که ۱۰ سی سی آب این میوه را در عرض ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت بعد از ناهار و ۱۰ سی سی آبغوره را بعد از شام بنوشند. ۴۲ داوطلب در این آزمایش شرکت کردند و افزایش قابل توجهی در HDL-C (مقدار P) مشاهده شد (HDL به عنوان کلسترول خوب و مفید یاد می‌شود.)

بر اساس تحقیقات اخیر، محصولات انگور نارس حاوی سطوح بالایی از ترکیبات فعال زیستی مانند پلی فنل‌ها، قندها، اسیدهای آلی، ترکیبات نیتروژن دار و استرول‌ها هستند.

بررسی طب سنتی ایرانی نشان داد که انگور رسیده می‌تواند به عنوان داروی گیاهی برای بیماری‌های دهانی و موضعی استفاده شود. انگور رسیده حاصل از کشت انگور یک محصول زائد تولیدی است که اکنون برای ساخت انواع ترکیبات استفاده می‌شود. آبغوره، سس‌های انگور ترش و سایر محصولات انگور نارس همگی به عنوان طعم دهنده یا اسیدی کننده در صنعت استفاده شده‌اند.

در یک مطالعه مشخص شد که آبغوره بر فشار خون و چربی بدن انسان تأثیر مستقیم دارد. آبغوره باعث کاهش کلسترول، فشار خون و سطوح تری گلیسیرید می‌شود. همچنین علاوه بر تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها) برای مبارزه با آترواسکلروز و زخم نیز استفاده می‌شود. هدف از این مطالعه بهبود استخراج ترکیبات فنلی کل (TPC) و ظرفیت آنتی اکسیدانی از(AC) آب انگور نارس با استفاده از تکنیک سبز کارآمدتر است.

در طب سنتی تاثیر آبغوره بر فشار خون و افزایش چربی خون ثابت شده است. خواص فیزیکی و مکانیکی حبه‌های انگور سبز نارس در مطالعه‌ای از نظر تفاوت زمانی بین زمان نگهداری آن‌ها در یخچال و زمان رسیدن آن‌ها بررسی شده است. اگر میزان رطوبت غوره از ۹۴.۵۷% به % ۸۳.۸% درصد کاهش پیدا کند (وزن کاهش پیدا کند) ابعاد، جرم، چگالی ظاهری و چگالی واقعی هم تغییر پیدا می‌کند. نوشیدن آبغوره منجر به افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالای کلسترول مفید شده و تأثیر قابل توجهی بر پاتوژن‌های منتقله از غذا مانند سرئوس، باسیلوس سرئوس، استافیلوکوک مونوسیتوژنز، سالمونلا تیفی موریوم و استافیلوکوکوس اورئوس داشته است.